از تمام شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌ای برای مقابله با کرونا استفاده شود 



ایسنا/مازندران یک دکترای مدیریت رسانه گفت: افزایش سطح سواد رسانه‌ای و سلامت جامعه و استفاده  از ظرفیت همه شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌ای از جمله مساجد، شوراها و بسیج از عوامل مهم برای مقابله با ویروس کرونا است. 

اکبر نصراللهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عملکرد مسئولین و رسانه‌ها در مدیریت بحران کرونا همانند بحران‌های قبلی مرکز محور و بدون استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اجتماعی موجود مثل سازمان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل  است.

وی تصریح کرد: تحت تاثیر عملکرد نادرست، ناکافی و تاخیری مسئولان و رسانه‌ها، رویکرد مردم‌ به کووید ۱۹ به مثابه صفر و یکی است که عده‌ای از آن‌ها نکات بهداشتی را دقیقا رعایت و جمع کثیری از مردم  هنوز خطر کرونا را جدی نگرفته‌اند و همکاری لازم را ندارند که این موضوع می‌تواند بحران را گسترش و غیرقابل کنترل کند. 

این دکترای مدیریت رسانه تاکید کرد:  اطلاع رسانی‌دقیق‌، جامع، به موقع، آموزش و آرامش بخشی از وظایف همه رسانه‌ها است و ایفای این وظایف در شرایط بحران‌های انسانی و فراگیر بیش از پیش ضروری است.

نصراللهی گفت: اطلاع رسانی و آموزش صحیح، به‌موقع، همه فهم و جامع به ارتقای سواد رسانه‌ای و سلامت، افزایش اعتماد، تاب‌آوری، مشارکت، همدلی و همکاری مردم برای مقابله با این بیماری کمک خواهد کرد و بر عکس فقدان یا ناکافی بودن آموزش و اطلاع رسانی یا دیرهنگام و غیر مرتبط و متعارض بودن آن  به بز اعتمادی، مراجعه به منابع غیر مسئول و جعلی، ترس کاذب، افزایش مخاطره و تشدید بحران منجر خواهد شد.

وی با اشاره به بهره‌برداری سیاسی برخی از مقامات محلی مانند نمایندگان مجلس از بحران کرونا افزود: اگرچه بهره‌برداری سیاسی از بحران‌ها در کشور ما بی‌سابقه نیست و در بحران‌های مختلف از جمله زلزله‌های ازگله و ورزقان و سیل بهار ۹۸ هم شاهد آن بودیم اما به نظر می‌رسد بهره‌برداری سیاسی برخی کنشگران حاکمیتی در کنار افزایش تلاش کنشگران خارجی و ابزارهای رسانه‌ای قابل درک بوده اما بسیار خطرناک است.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ادامه داد: مردم و مقامات برخی استان‌ها  مثل مناطق شمالی کشور حق دارند نگران تشدید بحران و به مخاطره افتادن سلامت خود باشند اما باید مطالبات آنان بدون بهره‌برداری تبلیغاتی در فضای مجازی حتی الامکان از مجاری قانونی و در فضای غیر رسانه‌ای پیگیری شود.     

اطلاع رسانی دقیق وظیفه ذاتی رسانه‌ها است 

نصراللهی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی دقیق وظیفه ذاتی رسانه‌ها بوده است، تصریح کرد: اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها باید دقیق، جامع، صادقانه و صحیح باشد و در آن نباید سکوت، انکار و بزرگنمایی دیده شود بلکه رسانه باید واقع نما باشد یعنی رسانه‌ها باید راهبرد واقع نمایی در اطلاع رسانی را توجه کنند. 

وی مراقبت از اطلاع رسانی توسط رسانه‌ها را چنین عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها باید به همه ارزش‌های خبری و همه جوانب و محورهای اخبار توجه کنند و اخباری که خروجی آن امید بخشی است را انتشار دهند تا با چنین خبرهایی ثابت کنند زندگی در جریان بوده و مردم و مسئولین با هم در مقابله با این ویروس، این شرایط سخت را پشت سر خواهند گذاشت بنابراین همه ما می‌توانیم با داشتن سواد رسانه‌ای و سواد سلامت از طریق آموزش‌هایی که توسط رسانه‌ها انجام می‌شود این بیماری را شکست دهیم. 

این دکترای مدیریت رسانه افزود: در چنین شرایطی لازم است از شتاب زدگی و انتشار خبرهای بدون منبع قانونی بپرهیزیم و آرامش خود را حفظ  کنیم و آن آرامش را به دیگران هم انتقال دهیم. 

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ادامه داد: در شرایطی که کشور ما با بیماری کرونا مواجه است مسئولان ذی‌ربط  باید حواس‌شان باشد از هرگونه خدمت رسانی و اطلاع رسانی به مردم تعلل نکنند و هرگونه تعلل  در اطلاع رسانی کار را برای مسئولین سخت خواهد کرد. 

نصراللهی تاکید کرد: مسئولان ذی‌ربط باید رسانه‌ها را امین و مورد اعتماد خود بدانند و به سوالات آن‌ها پاسخ دهند چراکه پاسخ به سوال یک خبرنگار پاسخ به  سوال صدها هزار یا میلیون ها نفر انسان بوده است بنابراین اگر نیاز خبری مردم به درستی تامین نشود مجبور می‌شوند خبرهای مربوطه را از جایی بگیرند که بعدها دردسرساز خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که مسئولان باید برای آموزش مقابله با ویروس کرونا از ظرفیت تمام رسانه‌ها استفاده کنند، یادآور شد: تخصص‌های رسانه‌ای، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره باید در این ظرفیت‌ها به کار گرفته شوند تا این بحران هرچه سریع‌تر از کشور ما خارج شود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *