امید به تاسیس کرسی ترویج علم یونسکو/ لزوم مبارزه با شبه علم و جلوگیری از خرافه



رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی در کشور در مراسم “بزرگداشت علم در خدمت صلح و توسعه”، ترویج علم در سطح ملی و ترسیم چشم‌انداز بین‌المللی در این زمینه را از برنامه‌های کلان ملی این مرکز برشمرد و ابراز امیدواری کرد: حساس سازی‌های لازم نسبت به این موضوع در بین لایه‌های مختلف از جمله عموم مردم، دانشگاهیان و سیاستگذاران محقق شده و کرسی ترویج علم یونسکو نیز تاسیس شود.

به گزارش ایسنا، وحید احمدی با اشاره به شعار “علم حق بشری است” که به عنوان شعار امسال روز علم در خدمت صلح و توسعه انتخاب شده است، این روز را رویدادی برای مرور مسئولیت دست اندرکاران، صاحب نظران و عالمانی که در توسعه علم گام بر می‌دارند دانست و گفت: علم نه تنها مزیت بلکه حقی است که باید ایفا شود.

وی خلأ بین جامعه علمی و عموم را یادآور شد و توضیح داد: اثرگذاری علم در جامعه از طریق زیاد شدن دانشمندان و روشنفکران محقق نشده و فاصله بین سطوح اثرگذار و مدیران قابل تامل است. این در حالیست که عالم کردن جامعه تفکر قبلی بوده و اکنون با توجه به لزوم تحقق نظام نوآوری در جامعه وظیفه سنگین‌تری نیز بر عهده داریم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی در کشور فعال کردن نوآوری در جامعه را یک مرحله بالاتر از علم آموزی دانست و افزود: چنانچه دانشگاه‌ها نیز در حال طی این مرحله هستند پرورش جامعه خلاق و نوآور افزایش آگاهی برای مبارزه با شبه علم و جلوگیری از خرافه و افزایش آگاهی برای عوام و خواص باید در دستور کار قرار گیرد که در این راستا المان‌های علمی در جامعه فراهم شده اما هنوز در زمینه نفوذ در لایه‌ها مشکل داریم.

تنها نیم درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص دارد

احمدی با اشاره به اینکه نفوذ در لایه‌ها حتی در بین خواص از جمله مدیران نیز با مشکلاتی روبروست، تصریح کرد: هنوز در تثبیت این نگرش که سرمایه گذاری برای پژوهش هزینه نیست؛ مشکل داریم که به تبع این موضوع تنها نیم درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی باید به سه درصد برسد و با توجه به عدم تحقق این موضوع می‌توان انتظار داشت که مفهوم علم در خدمت صلح و توسعه هنوز چندان جا نیفتاده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی در کشور تاکید کرد: در دنیا بر روی این موضوع بسیار کار شده و در کشور ما نیز باید دیوارهای دانشگاه اگرچه به شکل سمبلیک و فقط برای چند روز برداشته شود.

احمدی دو برنامه کلان ملی در مرکز سیاست‌ علمی کشور به منظور تدوین الگوی ترویج علم در ایران را ترسیم وضعیت فعلی ترویج علم در کشور و ترسیم چشم انداز بین‌المللی از وضعیت ترویج علم در کشورهای دیگر عنوان کرد و توضیح داد: این دو برنامه کلان که با مشارکت مرکز ما و سازمان برنامه تدوین شده شناخت الزام‌های معرفتی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه، افزایش تفکر انتقادی به منظور مبارزه با شبه علم و تفکرات غیر عقلانی، ایجاد ارتباط بیشتر بین مردم و نهادهای تولید کننده علم، کمک به توسعه پایدار و طراحی مدل کارآمد و عملیاتی ترویج علم در کشور را هدف قرار داده است.

وی برخی فعالیت‌ها در این راستا را پیش‌بینی روزهایی به عنوان روزهای باز بودن در دانشگاه‌ها، ایجاد شبکه علم و فناوری (شعف) به منظور ورود مجازی افراد به پارک‌های علم و فناوری، ایجاد سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) و فعالیت‌های موزه علم و فناوری برشمرد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی در پایان گفت: سابقه ترویج علم در دانشگاه‌های دیگر نیز نشان دهنده برگزاری رویدادهایی برای عموم از جمله برگزاری جشنواره ایده‌های کمبریج در سال ۲۰۰۸، در نظر گرفتن بخشی از سایت دانشگاه تحت عنوان مشارکت عمومی و … در دانشگاه است که در اینجا نقش انجمن‌های علمی نیز پررنگ خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *