تاثیر مولفه‌های شهروندی بر رفتار دانش‌آموزان



یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد دانش‌آموزان در ارتباط با مهارت‌های شهروندی تجارب مثبت و منفی زیادی کسب می‌کنند که بیانگر تغییرات در نگرش، اخلاق و… آنها است. آگاهی از این مقوله، برنامه‌ریزی مسئولان جامعه را آسان‌تر می‌کند.

به گزارش ایسنا، امین ملازهی، دانشجو دکتری تخصصی رشته برنامه‌ریزی درسی به بررسی “در قالب پژوهشی به تحلیل برنامه درسی پنهان براساس مولفه‌های تربیت شهروندی موثر در دوره دبیرستان” پرداخت.

این تحقیق مبتنی بر پژوهش پدیدارشناختی است و به تبیین تجارب زیسته دانش‌آموزان پرداخته است. در این مطالعه شرکت کنندگان، دانش آموزان پسر و دختر سال‌های سوم و چهارم رشته‌های متوسطه نظری از ۶ منطقه آموزشی یا شهرستان استان سیستان و بلوچستان انتخاب شدند. برنامه درسی پنهان مهمترین نقش را در تربیت مهارت‌های شهروندی دانش‌آموزان دارد.

این دانش‌آموزان با روش نمونه گیری ملاک محور انتخاب و با ابزار کک گردآوری اطلاعات و مصاحبه نیمه ساختاریافته مطالعه انجام شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کدگذاری موضوعی بود که برای افزایش اطمینان‌پذیری پژوهش، مصاحبه‌ها با یک برنامه قبلی و با رضایت دانش‌آموزان در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه با راهنمایی‌های لازم و به دور از سوءگیری و اعمال نظر خاص انجام شد.

بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات و حذف کدهای مشترک، کد مفهومی که بیانگر تجارب مشارکت‌کنندگان بود در پنج دسته اصلی شامل بهداشت فردی و جمعی، قدرشناسی از میراث فرهنگی، مشارکت، قانون و توانایی حل مسئله دسته بندی شدند.  

یافته‌های این تحقیق نشان داد که دانش آموزان در ارتباط با مهارت های شهروندی تجارب مثبت و منفی زیادی کسب می‌کنند که بیانگر تغییرات در نگرش، اخلاق و… آنها است و آگاهی از آن، برنامه ریزی برای مسئولان جامعه را آسان‌تر می کند.

 این رساله با راهنمایی محمد حسین یارمحمدیان در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان دفاع شد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *