تغییر ساختار درونی دانشگاه‌ها امری ضروری است



معاون پژوهشی وزیر علوم بر ضرورت تغییر ساختارهای فعلی مراکز آموزش عالی و ایجاد یک انسجام تیمی در درون نظام آموزش عالی تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم در عرصه ملی چالش‌های جامعه را برطرف کنیم و در عین حال در عرصه جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم باید یک انسجام تیمی در درون دانشگاه‌ها شکل بگیرد، در غیر اینصورت به اهداف خود دست نخواهیم یافت.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود برومند در نشست هم اندیشی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه کشور به تراز بین‌المللی، که امروز در ستاد مرکزی وزارت علوم برگزار شد به تحلیل این پروژه به عنوان یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: انتظار می‌رود ماموریت نظام آموزش عالی از یک طرف حل چالش‌های جامعه باشد و از سوی دیگر بتواند به گونه‌ای عمل کند که پنج پژوهشگاه و پنج دانشگاه به تراز بین‌المللی برسند. به نظر می‌آید این ماموریت یک ماموریت کلاسیک است که باید برای دستیابی به آن یک سری شاخص‌های پژوهشی را ارتقا بدهیم.

وی تصریح کرد: معتقدم حل چالش‌های جامعه و ارتقا به تراز بین‌المللی به عنوان انتظار از نظام آموزش عالی دو مقوله متفاوت از هم هستند اما اگر بتوانیم نوع نگاهمان را تغییر بدهیم وضعیت متفاوت خواهد بود و می‌توانیم به اهداف ترسیم شده دست یابیم چرا که در ماموریت اول تاکید می‌شود نسبت به ایمنی مردم، محیط زیست و سایر مسائل جامعه حساس باشیم اما در ماموریت دوم بحث‌های زیرساختی را حل کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم بر لزوم انسجام تمامی بخش‌های دانشگاه‌ها و آموزش عالی تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم به دو ماموریت فوق و توسعه دست یابیم باید همه بخش‌های دانشگاهی و آموزش عالی اعم از آموزش، پژوهش، مالی و … با یکدیگر منسجم عمل کنند. در این شرایط است که دانشگاه‌های ما می‌توانند در پروژه اقتصاد مقاومتی نقش آفرین باشند و نمی‌توانیم بدون ایجاد یک تیم وسیع و درک متقابل در نظام آموزش عالی چالش‌های فعلی کشور را رفع کنیم.

چگونه به رتبه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا برسیم؟

برومند خاطرنشان کرد:لازم است شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌های کشور همگی همسو با یکدیگر باشند و اگر بخواهیم به رتبه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا دست یابیم باید مشخص کنیم که در کدام شاخص رتبه بندی می‌توانیم به این نقطه برسیم. در واقع ما می‌توانیم در ظاهر تمامی شرایط کیفی برای دستیابی به رتبه بین‌المللی را کسب کنیم اما در باطن قضیه، آن هدف لازم را کسب نکنیم اما اگر نوع نگاه در این زمینه تغییر کند با یک انسجام سازمانی و تیمی می‌شود نقش سازنده‌ای در توسعه کشور ایجاد کنیم.

به گفته معاون پژوهشی وزیر علوم برای انسجام سازمانی و تیمی در نظام آموزش عالی باید برنامه مشخصی داشته باشیم و اگر بخواهیم به عناصر اساسی این هدف توجه داشته باشیم منابع مالی به عنوان یک شاخص مهم تلقی می‌شود اما در کنار آن بازنگری فرآیندهای اجرایی نیز اهمیت بالایی دارد. ضمن اینکه از توسعه تجهیزات و امکانات دانشگاه نیز نمی‌توان غافل شد.

به گفته وی اگر فرآیندهای پژوهشی در دانشگاه‌ها توسعه یابد و بتوانیم کیفیت را به طور دقیق تعریف کنیم در این صورت می‌توانیم به شاخص‌های برتر دست یابیم. بنابراین تغییر ساختار درون‌ دانشگاه‌ها در شرایط فعلی بسیار الزامی به نظر می‌رسد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد:‌متاسفانه آنچه که در امروزه در دانشگاه‌ها وجود دارد شاخص‌هایی است که از چندین دهه پیش تعریف شده، ما اگر بخواهیم در شرایط امروز به تراز جهانی دست یابیم و در عین حال چالش‌های ملی را نیز حل کنیم باید این ساختارها تغییر پیدا کند و در چهارچوب نیازها مجددا تعریف شود. بنابراین نیازمند تغییر الگوهای فعلی در دانشگاه‌ها برای دستیابی به توسعه هستیم.

برومند در پایان خاطرنشان کرد: در کنار ضرورت تغییر الگوهای فعلی دانشگاه‌ها باید روسای سازمان‌ها نیز  از مرتبه مدیریت دانشگاه‌ها در جایگاه رهبری سازمانی دانشگاه قرار بگیرند. در اینصورت است که همه مشخصات رهبری را در خود توسعه خواهیم دید و می‌توانیم در عرصه‌های جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *