راه اندازی سامانه جمع آوری اطلاعات پژوهش‌های مراکز علمی و کاربردی خراسان رضوی



رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خراسان رضوی گفت: سامانه اطلاعات پژوهش‌های مراکزعلمی و کاربردی استان تا دو ماه آینده کامل می شود.

مرتضی تشکری در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه مراسم افتتاحیه “نوزدهمین نمایشگاه پژوهش وفناوری استان” درخصوص محصولات فناورانه و مبتنی بر پژوهش در دانشگاه علمی کاربردی استان، اظهار کرد: اکنون در حال جمع‌آوری آمار و ارقام هستیم و با توجه به تعدد مراکز علمی و کاربردی، سامانه‌ای به نام mis پژوهشی ایجاد شده است و مراکز ملزم به ثبت پژوهش‌ها در این سامانه شده‌اند و با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و مراکز تا حدود دو ماه آینده این آمار جمع آوری و مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین مراکز علمی و کاربردی فرصت پیدا می‌کنند تا دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری خود را به نمایش بگذارند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خراسان رضوی افزود: برخی ایده‌ها و پژوهش‌ها که تجاری نشده‌اند نیز از فرصت نمایشگاه استفاده می‌کنند  و برای تجاری شدن پژوهش خود قراردادهایی را با شرکت‌های متقاضی و دستگاه‌های اجرایی منعقد می‌کنند.

تشکری تاکید کرد: برخی نوآوری‌ها و محصولات فناورانه که توسط مراکز رشد علمی و کاربردی یا دانشجویان این مراکز انجام شده است در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین این نمایشگاه به نوعی جریان سازی برای حوزه پژوهش و فناوری را انجام می‌دهد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خراسان رضوی تصریح کرد: این نمایشگاه مجالی برای معرفی بهتر دانشگاه جامع علمی کاربردی و نظام آموزشی علمی کاربردی به سازمان‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات، مردم، داوطلبان و سایر دانشگاه‌ها است.

تشکری افزود: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این دانشگاه در قالب رشته‌هایی که دارد، معرفی می‌شود و جامعه با مراکز دانشگاهی علمی کاربردی بهتر آشنا می‌شود.

وی افزود: حدود ۲۰ مرکز علمی کاربردی استان در این نمایشگاه حضور دارند البته برخی مراکز از شهرستان‌ها در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خراسان رضوی یادآور شد: ازهمه گروه‌های دانشگاه علمی کاربردی از جمله کشاورزی، صنعت، فرهنگ و هنر مدیریت و خدمات اجتماعی در این نمایشگاه حضور دارند.

تشکری گفت: مراکزی که دستاوردهای مشخصی در حوزه پژوهش و فناوری داشته و ایده آن‌ها به محصولی در مقیاس نمونه اولیه آزمایشگاهی تبدیل شده باشد در این نمایشگاه حضور دارند ، تاکید ما نیز بر این بوده که نوآوری و خلاقیت در محصولی که عرضه می‌کنند وجود داشته باشد.

وی درباره رویکرد بیشتر پژوهش‌ها در دانشگاه علمی کاربردی، گفت: رویکرد ما در پژوهش نیز مانند آموزش، توسعه و بهبود و دانشی کردن فضای کسب و کار است. 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خراسان رضوی افزود: توجه به اینکه برای دانش بنیان کردن فضای کسب و کار باید فرآیند طولانی‌تر شود و دانشی کردن فضای کسب و کار راحت تر است و ما دانش کاربردی را وارد فضای کار میکنیم و شاغلان را آموزش می‌دهیم که از روش‌های علمی برای حل مسائل استفاده کنند، ما نیز در حوزه پژوهش به دنبال این هستیم که بهبود فضای کسب و کار با ارتقای شاخص‌های علمی فضای کسب و کار انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر به ویژگی‌های اقلیم و شرایط بومی و منطقه‌ای در پژوهش‌های دانشگاه علمی کاربردی توجه شده است، گفت: دانشگاه علمی کاربردی ذاتاً این گونه است و نمی‌تواند از نیازها و نیاز سنجی‌ها رها باشد  آموزش و پژوهش ما بر اساس نیازهای است که دستگاه‌های اجرایی مستقر در منطقه اعلام می‌کند در نتیجه ما هیچ وقت در این حوزه چه در آموزش و چه در پژوهش عرضه محور نیستیم بلکه تقاضا محوری و تمام آموزش و پژوهش را بر اساس نیاز بنگاههای اقتصادی در منطقه شکل می‌گیرد.

وی درباره نتیجه تمرکز بر آموزش و پژوهش منجر به کسب و کار یا بهبود فضای کسب و کار گفت: برخی از پژوهش‌ها و نوآوری‌ها به اشتغال جدید منجر می‌شود و امکان اشتغال جدید را برای جوانان فراهم می‌کند و برخی‌ها موجب بهبود کسب و کار می‌شود و علاوه بر بهره‌وری با صرف هزینه کمتر تولیدی بیشتر ارزش افزوده بیشتر را به دنبال دارد.

وی درباره نمایشگاه پژوهش گفت: نمایشگاه پژوهش فرصت‌هایی است که در اختیار موسسات علمی و پژوهشی موسسات آموزش عالی و دانشگاهها قرار گرفته است که می‌توانند پژوهش و یافته های خود را عرضه کنند و مردم و جامعه را در جریان دستاورد های شان  در عرصه علمی و فناوری قرار دهند.

تشکری ادامه داد: به طور طبیعی نمایشگاه هر سال بهتر می شود هرچند نمایشگاه بهتر از این هم می‌تواند باشد اما دستگاه‌های اجرایی نیز باید از محصولات ژوهشی و دستاوردهای فناورانه نوآورانه حمایت جدی تری داشته باشند و در راستای حمایت از آنها ریسک استفاده از این تولیدات را بپذیرند.

وی تصریح کرد: یکی از کارکردهای نمایشگاه این است که افراد دستاوردهای را ارائه می کنند و از طرفی محصولات و خدمات مورد نیاز را انتخاب می کنم که در این فرآیند ملاقات بین موسسات علمی و پژوهشی و بنگاه ها و مراکز اقتصادی برقرار می شود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *