ریزگردهای اهواز در صدر اولویت‌های پژوهشی



معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ریزگردها و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن، بحران آب و محیط زیست، شیرین‌سازی آب، اشتغال فارغ‌التحصیلان و مهاجرت از استان و موضوعات مرتبط با صنعت نفت و گاز را از اولویت‌های مهم تحقیقاتی این دانشگاه دانست و تأکید کرد: در ماموریت گرایی دانشگاه موضوعات منطقه‌ای و حل مشکلات استان خوزستان در اولویت قرار گرفته و طیف وسیعی از تخصص‌ها در دانشگاه، از فنی و مهندسی و کشاورزی تا علوم انسانی، امکان مشارکت خواهند داشت.

علی حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دانشگاه‌های داخل کشور به سمت مأموریت‌گرا شدن پیش می‌روند و اشتغال دانش ‌آموختگان و کارآفرینی بیش از پیش مورد توجه آموزش عالی قرار گرفته است، اظهار کرد: در این میان برخی دانشگاه‌ها همچون دانشگاه شهید چمران اهواز به دلیل قرار گرفتن در اقلیم آب و هوایی خاص و وجود بحران‌های زیست محیطی مانند پدیده ریزگردها و پیامدهای اجتماعی این مسائل از جمله مهاجرت نخبگان و تأثیر ریزگردها بر سلامت، تجارت و صنعت منطقه، نقش‌ و مأموریت‌های منحصر به فردی بر عهده دارند.

وی مسئولیت اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز را پرداختن به مسائل فوق دانست و اضافه کرد: استان خوزستان بعد از تهران، رتبه دوم در تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و قلب صنعت و اقتصاد کشور به شمار می‌آید و انتظار می‌رود به لحاظ جذب سرمایه، اشتغال‌زایی و فضای کسب و کار شرایط بسیار بهتری داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز از دسته‌بندی و تدوین مسائل فوق به عنوان مأموریت‌های ویژه دانشگاه خبر داد و گفت: در ماموریت گرایی دانشگاه موضوعات منطقه‌ای و حل مشکلات استان خوزستان در اولویت قرار خواهند گرفت؛ برای مثال مطالعه و تحقیق در خصوص منشاء پدیده ریزگردها، روش‌های پایش و کنترل آن، اثرات بر سلامت شهروندان و تبعات اقتصادی و اجتماعی این پدیده مورد حمایت قرار خواهد گرفت و در این موضوعات طیف وسیعی از تخصص‌ها در دانشگاه، از فنی و مهندسی و کشاورزی تا علوم انسانی، امکان مشارکت خواهند داشت.

روش‌های نمک زدایی، شورورزی و شیرین‌سازی آب؛ اولویت پژوهشی دیگر استان

حقیقی مسئله بعدی مورد توجه این دانشگاه را بحران آب و محیط زیست عنوان کرد و توضیح داد: استان خوزستان بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود حتی در دوران کم آبی، شرایط کشاورزی در استان بهتر از وضعیت فعلی باشد. دانشکده‌های کشاورزی و علوم آب دانشگاه شهید چمران می‌توانند نقش سازنده‌ای در این خصوص بازی کنند.

وی با بیان اینکه الگوی کشت و روش‌های کشاورزی و آبیاری در استان نیاز به بازنگری دارد، تحقیق و توسعه در خصوص روش‌های نمک زدایی، شورورزی و شیرین‌سازی آب را یکی از اولویت‌های مهم این دانشگاه اعلام کرد و گفت: حمایت از پایان‌نامه‌ در این حوزه ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که به ‌خصوص بعد از بحران تأمین آب شرب در آبادان و خرمشهر، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز مجاورت استان خوزستان با کشورهای حوزه خلیج فارس را یادآور شد و با اعلام اینکه این استان ظرفیت‌های خوبی برای صادرات نیز دارد، خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت شیرین‌سازی آب بالا برود، می‌توان از این ظرفیت برای صادرات استفاده کرد که منظور از این صادرات نه استفاده از منابع آبی خودمان، بلکه شیرین‌سازی آب‌های شوری‌است که استخراج شده است.

حقیقی مسائل اجتماعی، وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان و مهاجرت از استان را از دیگر اولویت‌های تحقیقاتی مهم این دانشگاه عنوان کرد و گفت: از دانشکده‌های علوم انسانی و اجتماعی خود انتظار داریم به این موضوعات بپردازند.

وی همچنین موضوعات مرتبط با صنعت نفت و گاز را از دیگر اولویت‌های این دانشگاه برشمرد و گفت: به‌خصوص با وجود تحریم‌ها، مسئله تولید داخلی قطعات مورد نیاز این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

مکانیسم‌های اعلام اولویت‌های تحقیقاتی به دانشجویان و محققان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص مکانیسم‌های اعلام اولویت‌ها به دانشجویان و محققان، تشریح کرد: سازمان‌ها و شرکت‌ها هرساله با در نظر گرفتن بودجه پژوهشی خود، عناوین پژوهشی را اعلام می‌کنند که دانشگاه نیز سعی کرده در شوراهای پژوهشی این سازمان‌ها مشارکت داشته باشد.

حقیقی ادامه داد: ممکن است برخی از این عناوین در قالب پروژه‌های تحقیقاتی به دانشگاه واگذار شوند که در این صورت گاهی استادی که عهده‌دار اجرای طرح شده است، آن را در قالب پایان‌نامه بین دانشجویان خود تقسیم می‌کند.

وی افزود: بخش دیگر از طرف خود صنعت، با مبلغ کمتر و به عنوان حمایت از پایان‌نامه‌ دانشجویی تعریف می‌شود که قراردادهای حمایتی مبلغ پنج میلیون تا ۱۵ میلیون در مقطع دکتری را شامل می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز مکانیسم دیگر حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی را تخصیص گرنت یا اعتبار پژوهشی به اساتید اعلام کرد و گفت: در تخصیص این اعتبار نیز جهت‌دهی وجود دارد و حمایت از موضوعاتی صورت می‌گیرد که با اولویت‌های دانشگاه منطبق باشد.

پیشنهاد به وزارت علوم؛ رفع نیازهای ارزی دانشگاه‌ها از محل اعتبارات ارزی صادرات

حقیقی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های دانشگاه از جمله فرصت‌های مطالعاتی و شرکت در کنفرانس‌ها، عضویت در پایگاه‌های علمی، عضویت اعضای هیئت علمی در انجمن‌های خارجی، خرید کتاب، تهیه نرم‌افزار و همچنین واردات مواد تحقیقاتی و تجهیزات آزمایشگاهی از جمله فعالیت‌های وابسته به ارز هستند، این موارد را فوق‌العاده گران توصیف کرد و گفت: در این زمینه واقعاً با مشکل رو به رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به معاونت پژوهشی وزارت علوم در این خصوص، این است که بخشی از اعتبارات ارزی کشور در کشورهای اروپایی که به فروش نفت و صادرات مربوط است، با هماهنگی سایر وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط و بانک مرکزی به رفع نیازهای ارزی دانشگاه‌ها اختصاص یابد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: در حال حاضر بحث بر سر این است که مبلغی در قالب ارز باید وارد کشور شده و بعد هم در قالب همان ارز به کشور مربوطه ارسال شود. این در حالی‌ست که اگر این موضوع محقق شود، دیگر نیازی به رد و بدل کردن ارز نیست و دست کم بخش قابل توجهی از مشکلات دانشگاه‌ها جهت عضویت در پایگاه‌های علمی و انجمن‌های خارجی، و تامین ارزی سفرهای مطالعاتی و کنفرانسی برطرف خواهد شد.

حقیقی درباره مشکلات فرصت‌های مطالعاتی در برهه کنونی توضیح داد: به دلیل تغییرات پیش‌بینی نشده قیمت ارز در سال جاری، سفر مطالعاتی برخی همکاران با موانعی رو به رو شده که امیدوار هستیم با پیگیری‌های معاون محترم پژوهشی وزارت علوم به زودی حل شود.

وی محقق شدن فضای امید در جامعه را در گرو فراهم شدن فضای کسب و کار دانست و گفت: دانشگاه به این مسیر کمک می‌کند. هر چه دانشگاه بیشتر به دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین نزدیک شود، از مهاجرت نخبگان نیز کاسته خواهد شد.

بازنگری سرفصل‌ دروس در دستورکار معاونت آموزشی

تأسیس مرکز “افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان”

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز درباره طرح‌های مهارت‌افزایی توضیح داد: پیرو تفاهم‌نامه کلی که بین وزارت علوم و سازمان فنی-حرفه‌ای وجود دارد، و همچنین تفاهم‌نامه‌ای که بین دانشگاه و سازمان فنی-حرفه‌ای به امضاء رسیده است، مرکزی تحت عنوان “افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان” در دانشگاه تأسیس شد.

حقیقی ادامه داد: این دوره‌ها که از سال جاری با همکاری سازمان فنی-حرفه‌ای و در زمینه‌های مرتبط با رشته‌های تحصیلی فارغ‌التحصیلان، که دارای فرصت‌های شغلی هم باشد، برگزار می شوند و بر اساس آن دیگر دانشجویان محدود به  سر فصل دروس رشته تحصیلی خود نخواهند بود.

وی اضافه کرد: همچنین بازنگری سرفصل دروس نیز از سوی معاونت آموزشی دانشگاه مورد پیگیری قرار گرفته و درس‌های کاربردی- آزمایشگاهی به سمتی خواهند رفت که مهارتی‌تر باشند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *