شایسته‌سالاری، راهکاری برای مشارکت نخبگان در سیاست‌گذاری‌ها



عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه توجه به شایسته‌سالاری نوعی اهمیت و مشارکت نخبگان در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های اجرایی کشور است، گفت: اگر می‌خواهیم جامعه به توسعه دست یابد، باید انتخاب‌ها در مناصب مختلف به‌جای مدرک‌گرایی بر اساس شایسته‌سالاری صورت بگیرد.

دکتر شهلا کاظمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این مطلب در خصوص اهمیت مشارکت نخبگان و دانشگاهیان در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های اجرایی کشور، اظهار کرد: من معتقد به بحث شایسته‌سالاری در کشور هستم، بر اساس آن باید در بدنه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت‌های کلان جامعه  افراد نخبه در صدر امور قرار بگیرند و از متخصصین نخبه در تصمیم‌گیری‌ها و تدوین برنامه‌ها استفاده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در همه کشورها بخصوص کشورهایی که به توسعه و پیشرفت رسیده‌اند، نخبگان نقش موثری در تصمیم‌گیری‌های کشوری ایفا می‌کنند،‌ اما در کشور ما از نخبگان فقط در مسیر رشد علمی و ارتقای جایگاه علمی کشور در عرصه جهانی استفاده شده است، اما به بعد بهره‌مندی از حضور نخبگان در امور اجرایی کشور توجه خاصی نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: وقتی کشور ما توانسته به جایگاه قابل قبول علمی در عرصه جهانی دست یابد، به این معنی است که در تربیت نخبه نیز موفق عمل کرده است؛ بنابراین استفاده از نخبگان در تصمیم‌گیری‌های کشوری نیز ضروری به نظر می‌رسد، چرا که هدف ما برای رسیدن به توسعه به صورت یک‌بعدی اجرایی شده است و هنوز انتخاب‌های ما بر اساس شایسته‌سالاری در کشور نیست.

کاظمی‌پور خاطرنشان کرد: مشکلی که امروزه در کشور با آن مواجه هستیم، این است که دانشگاه‌های ما در موضوع پایان‌نامه‌ها و پژوهش به هدفی که باید دست نیافته‌اند و بیشتر به تولید مدرک  می‌اندیشند، در حالی که اگر فارغ‌التحصیلان ما بر اساس توانمندی پست مورد نظر را بگیرند، در دانشگاه نیز به دنبال کسب مهارت و توانمندی خواهند بود.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر من اگر اراده این را داشته باشیم که استخدام‌ها در مناصب‌های مختلف بر اساس توانمندی افراد باشد و بر اساس مدرک یا قوم و قبیله‌گرایی انتخاب نشوند، بیشتر مشکلات فعلی جامعه ما حل خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *