ضرورت هماهنگی دو بخش آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها



معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ضرورت هماهنگی دو بخش آموزش و پژوهش دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: آموزش و پژوهش با عنوان بال‌های پرنده هستند که باید ضمن تقویت هریک از بال‌ها، همسویی و هماهنگی در مسیر حرکت شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر حق دوست در دومین جلسه مشترک معاونت آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت که با هدف هماهنگی هرچه بیشتر جهت دستیابی سریعتر به اهداف و سیاست های مشترک هر دو معاونت برگزار شد از آموزش و پژوهش با عنوان بال‌های پرندهای یاد کرد و گفت: باید ضمن تقویت هریک از بال‌ها، همسویی و هماهنگی در مسیر حرکت مدنظر باشد تا پرواز به اوج انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: شاید در برخی حوزه ها، اهداف متفاوتی در  دو معاونت آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت وجود داشته باشد اما در نهایت این اهداف از هم جدا نیستند و اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم باید هماهنگ باشیم.

دکتر حق دوست افزود: تاسیس مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای در راستای توسعه ی آموزش های مهارتی و مدیریت از اقدامات مهم معاونت آموزشی وزارت بهداشت است که علاوه بر اینکه یک فرصت استثنائی برای کشور است به نظر می رسد در حوزه ی پژوهش می تواند خیلی مهم و کاربردی باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با ابراز خرسندی از اعتباربخشی برنامه ی پزشکی عمومی دانشگاه های ایران توسط WFME تاکید کرد: این امتیاز بزرگی است که تنها کشور ما موفق به کسب آن در منطقه شده است و باید برای حفظ آن با نهایت قدرت تلاش کنیم. بنابراین هماهنگی بین آموزش و پژوهش در راستای تحکیم زیرساخت های ماموریت های ویژه در دانشگاه ها و همسویی این دو حوزه را می طلبد تا توسعه ی کیفیت بر کمیت غلبه یابد.

دکتر حق دوست گفت: استقرار سند آمایش سرزمینی در عرصه  سلامت برگ برنده ی وزارت بهداشت است و معاونت آموزشی در احصاءحیطه های اولویت دار ملی بر اساس اسناد بالادستی و تدوین ماموریت های ویژه، کمک و همیاری معاونت پژوهشی را می طلبد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: ترکیب و ادغام نظام اعتباربخشی  و رتبه بندی دانشگاه ها یا دانشکده ها، افزایش همراهی  دو معاونت فوق در تبیین ماموریت های ویژه ی دانشگاه ها یا دانشکده ها، افزایش همکاری در حوزه ی مرجعیت علمی، افزایش همکاری بین نیماد و نصر، همکاری در اصلاح نمودار سازمانی و تشکیلات تفضیلی دانشگاه‌ها یا  دانشکده ها،‌ همکاری در نظام بودجه ریزی دانشگاه‌ها در حوزه علمی و افزایش همکاری عملی بین بخش های IT دو معاونت برای گفتگوی موثر بین سامانه ها و زیرساختها از جمله اقدامات فوق است. 

به گزارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت، در ادامه این جلسه دکتر ملک زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از فعالیت های معاونت آموزش، مجموعه ی فعالیت ها را روبه جلو خواند و گفت: لازم است در برنامه ریزی ها به نیروی انسانی به عنوان مجری برنامه ها توجه ویژه ای داشته باشیم و در این راستا باید پتانسیل تک تک نیروها شناسایی شود، صحبت هایشان را شنید و به آنها امیدواری داد؛ لذا طراحی برنامه ای برای استفاده ی بهینه از نیروی انسانی در اولویت است.

وی تصریح کرد: باید تلاش شود تا در دانشگاه ها علاوه بر آموزش و پژوهش، شواهد علمی خلق شود و این وظیفه ی خطیری است که بر عهده ی معاونت آموزشی است.

معاون پژوهشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: توجه به توسعه کیفی و مهارت آموزی نیز از مسائل بسیار مهم است و 90 درصد اطلاعات در مکالمه اولیه پزشک با بیمار قابل دست یابی است و جدی گرفتن بحث درمان سرپایی نقش بسزایی در کاهش هزینه ها خواهد داشت.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه یکی از مسائل خیلی مهم مرجعیت علمی است افزود: معاونت پژوهشی در حیطه مرجعیت علمی کارهای متعددی انجام داده که می توان آنها را با مجموعه ی فعالیت های معاونت آموزشی ادغام کرد و به یک ساختار مشترک دست یافت اما این مسئله اصلاح ساختارها را می طلبد.

وی یادآور شد: باید تلاش کنیم در مراکز تحقیقاتی، پژوهش را با آموزش همراه نماییم و زیرساخت های جدیدی تعریف شود تا به برنامه های مطلوب دست یابیم.

دکتر ملک زاده همچنین بر اصلاح نظام هیئت جذب تاکید کرد و گفت: بهتر است نظام پرداخت نیز بر اساس کار، تحقیق و میزان آموزشی باشد که ارائه می شود.     

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *