لزوم ارائه راهکاری برای ارتقای اساتید بدون نوشتن مقاله



مدیر کل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است: بحث ارتقای اعضای هیئت علمی که در بسیاری موارد چالش ایجاد کرده می‌تواند با چارچوب جدیدی تعریف شود به طوری که نیاز به نوشتن مقاله نباشد و انجام یک کار شاخص به اندازه درجه استادیاری یا دانشیاری ارزشمند باشد.

به گزارش ایسنا، محسن شریفی در مراسم “رونمایی از پوستر دومین همایش آسیب شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی- اسلامی” با بیان اینکه آشنایی بیشتر ما به عنوان نماینده وزارت علوم با این موضوعات در حوزه کاری خودمان موثر خواهد بود، خاطر نشان کرد: انصافا پایان‌نامه‌ و رساله‌ عرصه حساس ومهمی است و مسئولیت سنگینی بر روی دوش ما و دانشگاه مذاهب اسلامی می‌گذارد. نیاز است در کشور کارهای زیر بنایی و در مواردی هم کارهای خاص و ویژه‌ای در این عرصه انجام شود.

وی  با بیان این که آسیب شناسی رساله‌ها د رحوزه علوم انسانی- اسلامی کارهای ویژه و خارج از چارچوب می‌طلبد بر حمایت وزارت علوم از این حوزه و همکاری با دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد و گفت: صنعت در حوزه علوم انسانی بافت اجتماعی، روانشناسی و خدمات مدیریتی است که باید به نیازهای این حوزه‌ها در تحقیقات علوم انسانی پاسخ داد.

شریفی با بیان این که دانشگاه مذاهب اسلامی به لحاظ زیر بنایی دانش این حوزه را فراهم می‌کند و فعالیت‌های خاص هم انجام می‌دهد توضیح داد: به عنوان مثال در یک دانشگاه جامع علوم انسانی یا علوم پایه می‌توان از تجارب مشابه الگوبرداری کرد اما در حوزه مذاهب و درعرصه‌های خاص تر تجربه ویژه‌ای وجود ندارد و افراد با خلاقیت باید نظم موجود را تغییر دهند.

مدیر کل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: به عنوان مثال در مواردی ماموریت‌ها ممکن است به طور ۱۰۰ درصدی خارج از چارچوب رسمی تعریف شود؛ اعضای هیئت علمی تعریف متفاوتی داشته باشند و یا سرفصل‌های دروس با اهداف دیگری تدوین شود.

شریفی افزود: بحث ارتقای اعضای هیئت علمی که در بسیاری موارد چالش ایجاد کرده می‌تواند با چارچوب جدیدی تعریف شود به طوری که نیاز به نوشتن مقاله نباشد و انجام یک کار شاخص به اندازه درجه استادیاری یا دانشیاری ارزشمند باشد.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه قرار است چنین اتفاقاتی بیفتد ضرورت دارد سیستم‌های مختلف با هم همکاری داشته و از پیشنهادات همدیگر استقبال کنند.

مدیر کل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اعلام آمادگی در حوزه پژوهش برای حمایت از انجام کارهای ویژه و استثنایی خارج از چارچوب گفت: در این زمینه ممکن است افرادی در دانشگاه‌های سراسر کشور وجود داشته باشند که برقراری ارتباط بین آنها ضرورت دارد.

۸۰ الی ۹۰ درصد پژوهش دانشگاهی در پایان‌نامه و رساله خلاصه می‌شود

وی با اشاره به این که بخش عمده تحقیقات در دانشگاه‌ها متمرکز بر پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری است گفت: قطعا زمانی این اعتقاد وجود نداشت که ما می‌توانیم دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت کنیم و پایان‌نامه‌ها به کار مطالعاتی محدود می‌شد در حالی که اکنون در حوزه‌های علوم پایه و انسانی عمیق تر شده و مقالات دانشجویان در بهترین ژورنال‌ها چاپ می‌شود.

مدیر کل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: تحقیقات دانشگاهی تنها نیاز به توسعه ندارد بلکه باید بر نیاز کشور متمرکز شود و به تقاضا محور بودن آنها به ویژه در حوزه علوم انسانی توجه شود.

وی در پایان گفت: صنعت در حوزه علوم انسانی بافت اجتماعی و روانشناسی، خدمات مدیریتی و غیره است وباید دید چطور می‌توان تحقیقات را به نیازهای این حوزه متمرکز کرد که پاسخ آن استفاده از همکاری‌های مشترک است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *