لزوم تغییر در ساختار آموزشی پژوهشی به منظور بازدهی بیشتر



مشاور رییس‌جمهور در امور علمی آموزشی با بیان اینکه شاهد دو موج جدید در آموزش و پژوهش هستیم، گفت: در حوزه آموزش به واسطه اهمیت پیدا کردن حوزه‌های وابسته به چند رشته علمی (Interdisciplinary & Multidisciplinary) که به‌هم‌پیوستگی شدیدی در رشته‌های مختلف ایجاد کرده؛ شاهد از میان برداشته شدن مرز تشکیلاتی بین دپارتمان‌ها و دانشکده‌ها هستیم. همچنین در حوزه پژوهش، عرضه پژوهش‌ها در کنفرانس‌های موضوعی را می‌بینیم.

به گزارش ایسنا دکتر فرجی دانا امروز در پنجمین کنفرانس موج‌های میلی‌متری و تراهرتز که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به دو موج جدید در حوزه آموزش و پژوهش، اظهار کرد: در بخش آموزش هرچه جلوتر می‌رویم، کمتر می‌توان گفت یک فرد به کدام دپارتمان تعلق دارد. من وقتی به فعالیت‌های خودم در دانشگاه تهران دقت می‌کردم، با خود می‌گفتم اگر یک بار دیگر توفیق پیدا کنم، این افراز تشکیلاتی در حد دانشکده‌ها را هیچگاه انجام نمی‌دهم، چون گذر زمان و افق‌های جدیدی که در عرصه علم و فناوری باز شد، نشان داد که این افراز تا حد رشته‌های تخصصی که ما گرایش‌ها را به بخش یا دانشکده تبدیل کردیم، افراز درستی نبوده است.

وی افزود: در حال حاضر شاهد هضم این افراز جزئی در حد رشته‌های تخصصی برای پرداختن به مقوله آموزش و پیش‌بردن دانشگاه از لحاظ آموزشی هستیم و این افراز جزئی جای خود را به گروه‌های مجازی (virtual groups) و دانشکده‌های مجازی (virtual faculties) می‌دهد، در حوزه نانو به طور مشخص ما هیچ دپارتمانی ایجاد نکردیم، صرفا یک هویت مجازی ایجاد کردیم که میان همه‌ کسانی که در این حوزه در علوم و مهندسی کار می‌کردند، ارتباط برقرار کردیم و به این ترتیب هزینه تشکیلاتی ایجاد نشد و هم به مفهوم بین رشته‌ای کارکردن نائل شدیم.

وزیر سابق علوم در ادامه صحبت‌های خود ضمن تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس دوسالانه درباره تاثیر ترند ایجاد شده بر پژوهش، گفت: در مقابل این موج در آموزش و پژوهش خیلی تخصصی شدن را شاهدیم و در کنفرانس‌های موضوعی عرضه پژوهش‌ها را شاهد هستیم. کنفرانس‌های کلی جای خود را به کنفرانس‌های تخصصی داده‌اند و در این کنفرانس‌ها به موضوعات به صورت ریز پرداخته می‌شود و راه برای کنارهم جمع شدن افرادی که به صورت خاص روی موضوعی کار کردند، فراهم شده است. شاید این دو روند در آموزش و پژوهش در خلاف جهت هم به نظر بیایند، ولی هر دو به یک موضوع توجه دارند و آن بازدهی بیشتر در ساختار آموزش و پژوهش حاکم است.

فرجی دانا در پایان با بیان اینکه باید به نظام‌های جدید آموزشی و پژوهشی فکر کنیم، افزود: باید با این تفکر و ایجاد تغییر به جوانانی که دارند کار را از ما تحویل می‌گیرند، امید القا کنیم. یکی از وظایف سیستم، امیدوار نگهداشتن افرادی است که در آن سیستم باید منشا تحولات بعدی باشند. بعید است برای اصلاح کشور چشم خود را به افرادی خارج از مرزهای جغرافیایی دوخته باشیم، ایران ما توسط جوانان ایرانی اصلاح می‌شود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *