“مارکتینگ” حلقه مفقوده رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم



رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که “مارکتینگ” حلقه مفقوده رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم است، گفت: ما برای رفع چالش‌های بخش صنعت به دنبال بررسی مشکلات آنها هستیم که با چنین رویکردی با وزارت نفت همکاری‌های علمی ایجاد کردیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سیداحمد معتمدی در نشست صاحب‌نظران ارتباط صنعت با دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر دو هدف عمده را در دستور کار خود دارد، اظهار کرد: رسیدن به ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تا سال ۱۴۰۴ از جمله این اهداف کلان است که تاکنون در برخی از رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در میان ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: در این هدف هر چند محور آن تولید علم و مقاله است، ولی در آن به ارتباط با صنعت و انعقاد قراردادهای صنعتی توجه شده است، ولی وزن اصلی این هدف بر دوش تولیدات علمی قرار دارد.

معتمدی رسیدن به دانشگاه نسل سوم را از دیگر اهداف کلان این دانشگاه ذکر کرد و افزود: دانشگاه نسل سوم دانشگاه‌هایی هستند که در چرخه اقتصادی کشور نقش و همچنین تولید فناوری دارند. در این رویکرد دیگر تولید علم کمتر مطرح است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تجربیات سایر دانشگاه‌ها در این زمینه، خاطر نشان کرد: هر چند که دانشگاه‌هایی مانند ام آی تی، استنفورد و برکلی از نظر تولید مقالات سرآمد هستند، ولی بررسی رزومه آنها حاکی از حجم بالایی از تولید دانش فنی فروخته شده و ثبت اختراع است، ضمن آنکه بخشی از سهام کارخانجات به دلیل فروش فناوری مربوط به این دانشگاه‌ها است.

وی با اشاره به برخی از انتقادات به دانشگاه‌های کشور گفت: انتقادی که به دانشگاه‌ها گرفته می‌شود، این است که مراکز آموزشی به مشکلات کشور نمی‌پردازند که تا حدی درست است و تا حدی نادرست، چون ما قراردادهای صنعتی خوبی را منعقد کرده‌ایم ولی در مقایسه با دانشگاه‌های دنیا فاصله زیادی داریم و این انتقاد وارد است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم حلقه مفقوده‌ “مارکتینگ” وجود دارد، یادآور شد: در این زمینه مدل‌هایی ارائه شده است که می‌تواند به عنوان یک تجربه به این دانشگاه منتقل شود.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه انتظار نداریم که با برگزاری یک جلسه راه حل‌های ارتباط دانشگاه با صنعت ارائه شود، گفت: به نظر می‌رسد نه دانشگاه‌ نسبت به صنعت آشنایی دارد و نه صنعت با فضای دانشگاه‌ها آشنا است و این در حالی است که همانطور که صنعت متحول شده، دانشگاه‌ها نیز تغییر کرده‌اند.

معتمدی با اشاره به موفقیت کشور در سال ۲۰۱۷ در زمینه رشد علمی، خاطر نشان کرد: این امر اتفاق مهمی است، چون یک درصد جمعیت دنیا در ایران ساکن هستند، ضمن آنکه با اکثر دانشگاه‌های مهم اروپا و ژاپن ارتباطات دو طرفه خوبی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: ولی کافی نیست و نیاز به کار بیشتر دارد و مساله ارتباط دانشگاه با صنعت یک مساله جهانی است، از این رو ما به طور جدی این هدف را دنبال می‌کنیم؛ چراکه منفعت آن هم برای دانشگاه است و هم برای صنعت.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اقدامات برخی از بانک‌ها برای ایجاد مراکز نوآوری و فناوری با همکاری دانشگاه‌ها، گفت: بانک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت فراگیر شدن اقتصاد دیجیتالی، آنها غافلگیر نشوند، از این رو این اقدامات شایسته است، ولی کافی نیست.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *